“Anders kom je toch bij mij werken?”
Waar Ruud al dertig jaar met water werkt, stapt Marlet in 2015 het bedrijf in. Marlet: “Ik heb zelf facilitair management gestudeerd en de hotelschool gedaan. Ik werkte in een hotel in Amsterdam maar had meer behoefte aan creativiteit. Zelf dingen kunnen bedenken en ondernemen.” Tijdens een dinertje oppert vader Ruud voor de grap dat Marlet wel bij hem kan komen werken. En dat bleek een goed idee! Ruud verkoopt tot dat moment vooral eenvoudige watertappunten die in publieke ruimtes geplaatst worden, zoals op Schiphol. Marlet: “Ik zat boordevol ideeën om onze watertappunten breder aan te bieden, met name in de horeca. We zijn gaan experimenteren en het gaat erg goed! Inmiddels vormen we met z’n vijven een leuk en hecht team.”Water drinken leuker en makkelijker
Merkkwater biedt een gevarieerd aanbod aan kwalitatief hoogwaardige leidingwatertappunten. Marlet: “Te weinig mensen realiseren zich wat een fantastisch water er in Nederland uit de kraan komt. Onze taps maken dit heerlijke water net iets leuker door het te koelen, verwarmen of bubbels toe te voegen. We willen het drinken van water, met alle gezondheidsvoordelen daarvan, leuker en makkelijker maken.” Op scholen plaatst Merkkwater frisse en vrolijke tappunten zodat kinderen gestimuleerd worden om voor water te kiezen in plaats van een blikje cola. Hetzelfde geldt voor sportscholen en kantoren.Respect voor de wereld en de mensen waarmee ze in aanraking komen is belangrijk voor Merkkwater. Producten zijn van de hoogste kwaliteit, energiezuinig en zoveel mogelijk gemaakt van recyclebare materialen. Marlet: “We kijken echt naar het groene aspect van onze producten. Inkoop van plastic waterflessen wordt overbodig, dat is een stuk duurzamer, maar ook een stuk goedkoper. Onze glazen flessen en karaffen met eigen logo zijn populair in de horeca, maar ook steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers en gasten een mooie karaf water aan.”
Duurzaam drinkwater op elke locatie: ontwikkelingslanden
De missie van Merkkwater heeft een dubbele lading. Er worden watertaps verkocht voor letterlijk elke locatie, of het nou een school, restaurant, kantoor of vliegveld is. Maar elke locatie staat ook voor plekken in de wereld waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is. Marlet: “Wij doneren als bedrijf aan MadeBlue, een organisatie die zorgt voor schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Onze klanten geven we ook altijd de optie om dat te doen. Veel van hen vinden het leuk om hun eigen waterverbruik te koppelen aan een goed doel. Een liter drinkwater in een restaurant zorgt voor 1000 liter drinkwater in Ethiopië. Ook op kantoren kun je het aantal medewerkers spiegelen aan het aantal mensen dat je helpt.”
Innovatie
Het continu beter, makkelijker en eenvoudiger maken van haar producten zit in het DNA van Merkkwater. De wereld verandert en als bedrijf moet je altijd bezig zijn om mee te veranderen, vertelt Marlet. Zo ontwierp collega Jan Willem recent contactloze watertappunten met een sensor, een slimme zet in deze tijd. Marlet: “Ook werken we sinds kort samen het Veluwefonds, om onder de naam ‘Veluws water’ restaurants te benaderen. Die continue blik op verbetering houdt het werk leuk. Mijn vader en ik vullen elkaar daarin mooi aan. Hij heeft de ervaring en ik de creativiteit. Mijn ideeën zijn soms wat té innovatief, we ontmoeten elkaar dan in het midden. Veel van onze projecten hadden we niet afzonderlijk kunnen doen, we hebben elkaar nodig!” De kracht van Merkkwater zit daarnaast voor een groot deel in de kleinschaligheid, die zorgt dat er snel en flexibel gehandeld kan worden. “We gebruiken ons gezonde boerenverstand en klanten vinden het fijn dat er een ziel in ons bedrijf zit.”Ambities
Na een periode van enorme groei voelt ook Merkkwater de gevolgen van corona. De terugloop van orders wordt voor een deel gevuld met de verkoop van desinfectiepunten en hygiëneproducten. Marlet: “De afgelopen maanden hebben veel van ons gevraagd wat betreft flexibiliteit en innovatie! Maar ik heb echt het leukste werk van de wereld en we zitten als organisatie in een goede flow. We hopen de groei te continueren en we blijven kijken naar hoe we ons product simpeler en leuker kunnen aanbieden, waarbij we het menselijke aspect behouden. Ik wil vooral dat wij als team met plezier naar ons werk gaan. We hoeven niet de grootste te worden.Het meest trots ben ik op de samenwerking met mijn vader. We hebben na een geintje aan tafel met z’n tweeën al zoveel kunnen bereiken! Het is belangrijk voor mij dat we dit samen kunnen blijven doen. We hebben zoveel tevreden klanten, dat is echt te danken aan de dynamiek tussen ons, onze gebundelde krachten.”
* Basistekst geschreven door Marijke Lamberink - https://www.marijkelamberink.nl/